A túlélő árnyéka - Az El Kazovszkij-élet/mű

2016. november 6. - február 14.

El Kazovszkij (1948-2008) a késő XX. század és az ezredforduló egyik legeredetibb és legszuggesztívebb magyar képzőművésze volt. Festőként, performerként, díszlettervezőként és - ma már tudjuk - költőként is hatalmas életművet hagyott hátra, amelynek roppant elevenségét és mélységeit a kortársak is azonnal fölismerték. A Magyar Nemzeti Galéria mintegy 400 művet bemutató kiállítása arra vállalkozik, hogy művészettörténetileg pontosabb képet rajzoljon mindarról, amit El Kazovszkij fájdalmasan korai halálával örökül hagyott.

MODIGLIANI

2016. június 29. - október 2.

A Magyar Nemzeti Galériában június végétől október elejéig látható Modigliani-kiállítás az olasz festő életművének első nagyszabású bemutatója Magyarországon. A több mint nyolcvan alkotást (köztük 61 Modigliani-művet) – aktokat, portrékat és szobrokat – felvonultató tárlatra a világ több nagy köz- és magángyűjteménye kölcsönzött műveket. A világ legnagyobb múzeumainak történetében is rendkívül ritka pillanat, hogy a 20. századi művészet történetének két olyan kiemelkedő személyisége, mint Modigliani és Picasso egyszerre legyen jelen egy-egy nagy, retrospektív tárlattal - úgy, mint a most következő hónapban a Magyar Nemzeti Galériában.

Picasso – Alakváltozások, 1895–1972

2016. április 22. - július 31.

A 20. század egyik legnagyobb hatású művészének szentelt Picasso – Alakváltozások, 1895–1972 című tárlat, amelyet a párizsi Musée national Picasso-Paris-val együttműködésben szervez a Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria, 2016. április 22-én nyílik Budapesten. A július 31-ig látható kiállításon a művész száz műve tekinthető meg, ez Pablo Picasso festészetének eddigi legnagyobb kiállítása Magyarországon.v

Vetélkedők, pályázatok


’H/Arcképek’
Ozirisz földjén

’H/Arcképek’

levelező pályázat 5-7. és 8-10. osztályos tanulók számára a 2015/2016-os tanévben

A vetélkedő saját oldala

Ebben az évben a pályázat a görög-perzsa háborúk legnagyobb hőseit, csatáit, a két kultúra sokszínűségét ismerteti meg a résztvevő diákokkal. A korszakról megszerezhető információk átadásához idén egy új módszert, az oktatásban is egyre inkább teret hódító játékosítás módszerét is alkalmazzuk. A pályázati időszak végére a diákoknak pályaműként egy képes forgatókönyvet (storyboardot, tehát egy történet képregény-szerű, rajzos megjelenítését) kell elkészíteniük, a feladatlapokból megismert történetek alapján. A legjobb eredményeket elérő csapatok elkészített pályaművükből animációt készíthetnek a Múzeumban, mely majd honlapunkon megjelenik.

A szeptembertől áprilisig tartó időtartam alatt a csapatok négy feladatlap kitöltésére vállalkoznak. Az első feladatlapot a jelentkező csoportok 2015. október 02-tól tölthetik le honlapunkról. A pályamű beküldésének határideje: 2016. április 11.

A pályázati felhívás és a jelentkezési lap itt érhető el.
Az előző tanév pályázatának részletei, az eredmények és a pályaművek fotói itt láthatók.

Csoportok maximális létszáma: 15 fő
Életkor: 5-10. évfolyam
Nevezés határideje: 2015. október 02.
Részvételi díj: ingyenes
Információ és jelentkezés: Kevély Flóránál, e-mail: bWFyYXRob24jMSErI3N6ZXBtdXZlc3pldGkuaHU=

fax: +36 (1) 469 7178
postacím: Szépművészeti Múzeum, 1146 Budapest, Dózsa György út 41.

A borítékra kérjük, írják rá: H/Arcképek.



 

Ozirisz földjén
A Szépművészeti Múzeum egyiptomi vetélkedője

A vetélkedő saját oldala

 

A hagyomány szerint Ozirisz tanította meg az ókori egyiptomiakat a földművelésre, neki köszönhették a civilizáció létrejöttét, és hitük szerint Ozirisszá válva nyertek örök életet. A Múzeum egyiptomi vetélkedője azért róla nyerte nevét, mert az ő földjén kialakult kultúra tárgyi emlékeit, szellemi örökségét dolgozza fel. Az egyiptomi program részeként megrendezésre kerülő vetélkedő idén a stílusok tanulmányozását tűzte ki célul, melyben ismét gyermekek kalandjait elmesélő történetek segítenek a csapatoknak.

A vetélkedő 3 fordulóból áll, és döntővel zárul, ahol 10 csoport mérheti majd össze tudását. A jelentkezők a tanév folyamán háromszor kapnak feladatsorokat , melyek segítik felkészülésüket és a visszaküldött megoldásokkal egyúttal selejtezőként is szolgálnak. A résztvevők nem csak az ókori egyiptomi kultúra átfogó ismeretére tesznek szert, az iskolai tananyagnál mélyebb szinten, hanem a feladatokon keresztül az ország egyetlen nagy Egyiptomi gyűjteményét is játszva ismerhetik meg.

Csoportok létszáma: 6-10 fő
Nevezés határideje: 2016. január 11.
A fordulók megoldásait február 5. illetve március 18. és április 22–ig várjuk. 
A vetélkedő döntője nyilvános, várható időpontja 2016. május vége
A részvétel díjtalan.

Információ és jelentkezés : dr. Győry Hedvignél az ZWd5aXAjMSErI3N6ZXBtdXZlc3pldGkuaHU=. címen,
vagy hétfőn, kedden és csütörtökön 9.00 – 16.00 óra között a 428 2078-as telefonszámon.

A feladategységek felépítése
Bevezető
• egy történet, melybe fontos adatok vannak beleszőve

Feladatok
• egy feladatlap, mely tesztszerűen feltett kérdésekkel konkrét ismereteket kérdez vissza
• egy szellemi készségfejlesztő feladat, melyben egy A/4-es lap terjedelemben kérjük kifejteni az adott témát a megadott irodalmi műfaj szabályait betartva.
• egy kézműves feladat, melyet a csapatok otthon végeznek el, majd fotódokumentációt küldenek.
• egy kép, melyet kérünk elküldeni.

Segédeszközök
• egy mini-lexikon, mely az egységekben előforduló speciális kifejezéseket megmagyarázza
• egy kis kiállítási kalauz, melyben látni lehet, hogy az adott egységhez kapcsolódó emlékeket a Szépművészeti Múzeum Egyiptomi Kiállításán, és rájuk kattintva bővebb tájékoztató olvasható róluk.

Az egyes feladategységek egymásra épülnek, mindig csak az előző feladatok megoldása után kapható újabb egység, ezek az interneten keresztül tölthetők le.

Az egész éves felkészülés reményeink szerint nem csak azokban hagy majd maradandó élményt, akik a végén összemérik tudásukat, hanem valamennyi résztvevőben, legyen az diák vagy tanár. Az ismeretanyag az iskolai, ókori egyiptomi tananyagra épül, de azon számos ponton túlmutatva bővíti az ott szerzett ismereteket. Az életkori sajátságokat figyelembe véve kutatásra, logikus, innovatív gondolkodásra késztet, ugyanakkor fejleszti a manuális képességeket, a gyakorlati érzéket és kreativitást is. A csoportmunka segíti a csapatszellem kialakulását, és tapasztalatot nyújt a team munkához.

A menet közben felmerülő kérdésekre szívesen válaszolunk a fent megadott elérhetőségeken.

Együttműködésüket előre is köszönjük, és reméljük, hogy valamennyiüknek sok kellemes élményt és örömet fog majd hozni úgy a felkészülés, mint a vetélkedő.